U MEKKI
Po dolasku u Mekku hadžija se treba prvo smjestiti u hotel. Kada se odmori, treba se okupati, ali ne koristiti mirisna sredstva. Ako nije u mogućnosti da se okupa, uzet će abdest i učeći telbiju uputiti se prema Kabi i obaviti tavaf i sa‘j.
NAČIN OBAVLJANJA TAVAFA
Vadžib je da osoba bude pod abdestom tokom obavljanja tavafa, da se okupa ako joj je kupanje obavezno, da joj bude čista odjeća, da joj bude pokriveno stidno mjesto i da tavaf obavlja hodajući na nogama ukoliko je u mogućnosti. Osoba koja je džunup, osoba koja nema abdesta, osoba koja nije pokrila stidno mjesto i žena koja je u hajzu ili nifasu ne smiju tavafiti.
Kada bude ulazio u Mesdžidu-l-haram, proučit će dovu za ulazak u mesdžid:
بسِِْمِ اللَّهِ وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ، اَللَّهُمَّ افْتَحْ لِي أَبْوَِابَ رَحْمَتِكَ
Bismillahi ve-s-salatu ve-s-selamu ‘ala resulillah. Allahumm-eftah li ebvabe rahmetike. (U ime Allaha, neka je mir i spas na Allahovog Poslanika. Molim te Gospodaru da me obaspeš Svojom milošću!)
Kada ugleda Kabu, proučit će sljedeću dovu:
اَللَّهُ أَكْبَرُ، اَللَّهُ أَكْبَرُ، اَللَّهُ أَكْبَرُ، اَللَّهُمَّ أَنْتَ السَّلَامُ وَمِنْكَ السَّلَامُ حَيِّنَا رَبَّنَِا باِِلسَّلَامِ، اَللَّهُمَّ زِدْ هَذَا الْبَيْتَ تَشْرِيفًا وَتَعْظَِيمًا وَتَكْرِيمًاَ وَمَهَابَةً وَزِدْ مَنْ عَظَّمَهَُ وَشَرَّفَهُ وَكَرَّمَهُ مِمَّنْ حَجَّهُ أَوِ اعْتَمَرَهُ تَشْرِيفًا وَتَكْرِيمًاَ وَتَعْظِيمًا وَبَرًّا
Allahu ekber, Allahu ekber, Allahu ekber! Allahumme ente-s-selamu ve minke-s-selamu hajjina rabbena bi-s-selam! Allahumme zid haze-l-bejte tešrifen ve ta‘zimen ve tekrimen ve mehabeten ve zid men ‘azzamehu ve šerrefehu ve kerremehu mimmen hadždžehu ev i‘temerehu tešrifen ve tekrimen ve ta‘zimen ve birren.
Nakon toga uputit će se ka Hadžeru-l-esvedu. Prije nego što dođe do Hadžeru-l-esveda, muškarac će otkriti desno rame i ono ostaje otkriveno tokom cijelog tavafa. Muškarac i žena će zanijetiti obavljanje umranskog tavafa. Nije potreban nijet jezikom, dovoljan je nijet srcem. Kada dođe do Hadžeru-l-esveda, okrenut će se prema njemu i dižući ruke kazati: Bismillahi, vallahu ekber.
Stavit će dlanove na Hadžeru-l-esved i poljubiti ga ukoliko je u mogućnosti, a ako to nije u mogućnosti, dodirnut će ga rukom i poljubiti ruku, ako nije ni to u mogućnosti, onda će samo pokazati na njega rukom. Okrenut će lijevo rame prema Kabi i početi tavafiti. Telbiju prestaje učiti nakon stupanja u obavljanje tavafa. Muškarci će, ukoliko su u mogućnosti, kaskati prva tri kruga, dok žene neće. Vadžib je tavafiti iza Hidžri Ismaila, dio Kabe koji nije ugrađen u Kabu zbog toga što je Kurejšijama nestalo halal imetka. Danas je taj dio obilježen zidom visine jedan i pol metar otprilike i nalazi se uz samu Kabu. Namaz obavljen u prostoru koji je ograđen zidom ima vrijednost namaza koji je obavljen unutar same Kabe. Nalazi se između šamskog i iračkog ćoška Kabe.
U toku tavafa treba svako za sebe zikriti izgovarajući Subhanallah, El-Hamdu lillah, Allahu ekber, La ilahe illallah i druge zikrove, ili učiti Kur’an, ili upućivati dove Allahu, dž.š. Kada bude kod Jemenskog rukna (to je rukn, ćošak, prije Hadžeru-l-esveda), dodirnut će ga rukom ukoliko je u mogućnosti, a neće pokazivati na njega rukom ako ga ne može dodirnuti. Između ovog ćoška i Hadžeru-l-esveda uči se:
رَبَّنَا آتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
Rabbena atina fi-d-dunja haseneten ve fi-l-ahireti ha- seneten ve kina ‘azabe-n-nar. (Gospodaru naš, podari nam dobro i na ovom i na onom svijetu i spasi nas džehennemske vatre!)
Kada dođe do Hadžeru-l-esveda, opet će podići ruke okrenuvši se prema njemu i kazati Bismillahi vallahu ekber. Ako može da ga poljubi, poljubit će ga, a ako ne može, postupit će kako je već objašnjeno. Nije dozvoljeno guranje i ezijećenje drugih u namjeri da se poljubi ili dodirne Hadžeru-l-esved. Ovako se postupa u svih sedam krugova. Kada hadžija bude završavao sedmi krug, neće pokazivati na Hadžeru-l-esved, nego će samo proći. Kada završi tavaf, stat će iza Mekami-Ibrahima ukoliko je u mogućnosti i klanjati dva rekata. Ova dva rekata može obaviti na bilo kojem mjestu ako ih, zbog gužve, ne može obaviti iza Mekami-Ibrahima. Srcem će zanijetiti da obavlja dva rekata umranskog tavafa. Na prvom rekatu poslije Fatihe učit će Kul ja ejjuhe-l-kafirun, a na drugom Kul huvallahu ehad. Nakon toga napit će se zemzem vode i uputiti ka Safi da obavi umranski sa‘j.
NAČIN OBAVLJANJA SA‘JA
Sa‘j se sastoji od sedam hodanja između Safe i Merve (dva brežuljka). Počinje se od Safe a završava se na Mervi. Kada bude blizu Safe, hadžija treba proučiti ajet:
إِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَيْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِ أَنْ يَطَّوَّفَ بهِمَا وَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَإِنَّ اللَّهَ شَاكِرٌ عَلِيمٌ
Inne safa ve-l-mervete min še‘airillahi, fe men hadždže-l-bejte evi‘temere fela džunaha ‘alejhi en jettavvefe bihima, ve men tetavve‘a hajren fe innallahe šakirun ‘alim. (El-Bekare, 158.)
A kada se popne na Safu, okrenut će se prema Kabi, dići ruke i proučiti tri puta:
اَللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، اللَّهُ أَكْبَرُ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ أَنْجَزَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَهَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ
Allahu ekber, Allahu ekber, Allahu ekber! La ilahe illallahu vahdehu la šerike leh, lehu-l-mulku ve lehu-l-hamdu ve huve ‘ala kulli šej’in kadir. La ilahe illallahu vahdehu endžeze va‘dehu ve nesare ‘abdehu ve hezeme-l-ahzabe vahdehu.
(Allah je najveći, Allah je najveći, Allah je najveći. Nema boga osim Allaha Jedinoga, koji Sebi ravnoga nema. Njemu pripada sva vlast i zahvalnost i On sve može. Nema boga osim Allaha Jedinoga, koji Svoje obećanje ispuni i roba Svoga pomaže, i sve protivnike Sam porazi!)

Između ovog zikra može se učiti bilo koja dova. Ovako se postupa svaki put kada se nađe na Safi. Nakon toga sići će se sa Safe i uputiti prema Mervi. Kada bude stigao do zelenog svjetla, muškarac će trčati do drugog zelenog svjetla. Ovo će raditi tokom svih hodanja. Kada stigne do Merve, okrenut će se prema Kabi, dići ruke i proučiti isto ono što je učio na Safi. Ovo će raditi svaki put kada bude na Mervi. Nakon toga nastavit će sa hodanjem između Safe i Merve dok ne obavi sedam hodanja. Od Safe do Merve računa se jedno hodanje a od Merve do Safe drugo tako da hadžija sedmo hodanje završava sa Mervom. Kada bude obavljao zadnje, sedmo, hodanje, neće stajati na Mervi nego će samo proći. Time je završen sa‘j.
Čistoća od malog i velikog hadesa nije uvjet za valjanost sa‘ja.
Nakon sa‘ja hadžija će obrijati glavu ili potkratiti kosu i time se osloboditi svih prethodnih zabrana. Osobi koja obavlja temettu‘ hadž bolje je da se ošiša nakon umre, a da brijanje glave ostavi kada bude obavljao hadž. Važno je napomenuti da nije dovoljno potkraćivanje kose samo sa pojedinih mjesta.
Ženi je obavezno potkraćivanje kose za dužinu jagodica na prstima i nije joj dozvoljeno brijanje glave.
Poslije šišanja lijepo je da se hadžija okupa i obuče čistu odjeću.
Hadžija u mekanskom haremu ne smije loviti i ubijati životinje, osim prethodno spomenutih životinja. Isto tako, ne smije trgati rastinje, niti smije uznemiravati ljude.
Treba napomenuti da se hadžija treba što više kloniti grijeha, jer je kazna za grijehe počinjene u Mekki znatno veća.
Treba što više vremena provoditi kod Kabe i što više činiti tavaf, kao što treba obavljati i druge ibadete a čuvati se ružnog i bespotrebnog govora. Hadžija će tako boraviti u Mekki sve do osmog zu-l-hidžeta.
ŠTA TREBA RADITI OSMOG DANA ZUL-HIDŽETA (JEVMU-T-TERVIJE)
Osmoga dana zu-l-hidžeta treba zanijetiti hadž. Hadžije uglavnom nijete u hotelima. Prije nego što se zanijeti, treba se pripremiti radnjama koje je lijepo učiniti prije nijeta. Ove radnje su spomenute kada je bilo riječi o nijetu za umru. Kada se okupa ili uzme abdest, hadžija će opet obući ihramsku odjeću, osloboditi se šivene odjeće i zanijetiti kako slijedi:
اَللَّهُمَّ إِنِّي أُرِيدُ الْحَجَّ فَيَسِرْهُ لِي وَتَقَبَّلْهُ مِنِّي
Allahumme inni uridu-l-hadždže fe jessirhu li ve tekabbelhu minni. (Gospodaru moj, ja odlučih da u Tvoje ime obavim hadž, pa mi ga olakšaj i primi ga od mene!)
Zanijetiti se može i na sljedeći način:
لَبَّيْكَ اللَّهُمَّ حَجًّا
Lebbejkallahumme hadždžen. (Gospodaru moj, odazivam Ti se hadžom!)
Nakon toga će proučiti telbiju. Kada hadžija prouči telbiju, zanijetio je hadž i ušao u ihramske zabrane. Tako mu ponovo postaje zabranjeno sve što mu je bilo zabranjeno kada je zanijetio umru.
Bedeli nijete ovako:
Allahumme inni uridu-l-hadždže bedelen an (spomene ime osobe za koju obavlja hadž) fe jessirhu li ve tekabbelhu minni.
(Gospodaru moj, ja odlučih, da u Tvoje ime obavim hadž za – spomene se ime osobe za koju obavlja hadž – pa mi ga olakšaj i primi ga od mene!)
ili:
Lebbejkellahumme hadždžen bedelen an (spomene ime osobe za koju obavlja hadž).
(Gospodaru moj, odazivam Ti se hadžom za – spomene se ime osobe za koju obavlja hadž)
Telbija se uči u situacijama koje su spomenute kada je bilo govora o nijetu za umru.
Nakon izlaska sunca hadžija će se uputiti na Minu. Na Mini boravi taj dan i noć i obavlja pet namaza (podne, ikindiju, akšam, jaciju i sabah devetog dana zul-hidžeta). Ovaj boravak na Mini je sunnet.
DEVETI DAN ZUL-HIDŽETA (BORAVAK NA AREFATU)
Devetog dana zu-l-hidžeta hadžija će učiniti sljedeće:
- Nakon izlaska sunca uputit će se ka Arefatu.
- Nakon nastupanja podnevskog vremena klanja se podne i ikindija spojeno i skraćeno sa jednim ezanom i dva ikameta.
- Vođa puta će održati govor u kojem će upoznati hadžije šta im predstoji od obreda do jedanaestog zul-hidžeta.
- Hadžija će nastojati boraviti u blizini Džebelu-r-rahmeta, ako se neće izgubiti, a ako ne poznaje mjesto, najbolje mu je da boravi gdje boravi njegova grupa.
- Ne treba se penjati na Džebelu-r-rahmet radi boravka, pogotovo ako se to radi s ubjeđenjem da to ima posebne sevape i ako se miješaju muškarci i žene.
- Hadžija za vrijeme boravka na Arefatu treba što više vremena provoditi u ibadetu učeći telbiju, upućujući razne dove Allahu, dž.š., moleći Ga da oprosti grijehe njemu i njegovim bližnjima, da mu primi hadž itd., učeći zikr (Subhanallah, El-Hamdu lillah, Allahu ekber, La ilahe illallah i druge zikrove) i ne treba vrijeme provoditi u besposlici.
- Okrenut će se prema Kibli za vrijeme upućivanja dove. Najbolja dova na dan Arefata je:
لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ، لَهُ الْمُلْكُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
La ilahe illallahu vahdehu la šerike leh, lehu-l-mulku ve lehu-l-hamdu ve huve ‘ala kulli šej’in kadir. (Nema boga osim Allaha Jedinoga, koji Sebi ravnoga nema. Njemu pripada sva vlast i zahvalnost i On sve može)
- Na Arefatu, u njegovim granicama, obavezno je (vadžib) boraviti sve do poslije zalaska sunca.
- Granice Arefata su obilježene tablama.
- Nakon zalaska sunca, hadžija će se uputiti ka Muzdelifi.
- Prilikom odlaska na Muzdelifu treba što više učiti telbiju, zikr Subhanallah, El-Hamdu lillah, Allahu ekber, La ilahe illallah i donositi salavat i selam na Poslanika, a.s.
Na Muzdelifi
Nakon dolaska na Muzdelifu hadžija radi sljedeće:
- odmah nakon izlaska iz autobusa klanjat će akšam i jaciju u jacijskom vremenu spojeno, skraćeno, sa jednim ezanom i dva ikameta;
- sunnet je da hadžija ovu noć boravi na Muzdelifi i da ne izlazi van njenih granica.
- granice Muzdelife obilježene su tablama;
- lijepo je na Muzdelifi nakupiti sedam kamenčića za kamenovanje šejtana.
DESETI DAN ZUL-HIDŽETA
Desetog dana zul-hidžeta treba učiniti sljedeće:
- kada nastupi zora, klanjati sabah na Muzdelifi u prvo vrijeme;
- okrenuti se prema Kibli i spominjati Allaha, dž.š., upućuvati Mu dove sve dok se dobro ne razvidi;
- kada se dobro razvidi, uputiti se ka Mini prije izlaska sunca.
Prilikom odlaska na Minu treba što više učiti telbiju, zikr Subhanallah, El-Hamdu lillah, Allahu ekber, La ilahe illallah, donositi salavat i selam na Poslanika, a.s. Boravak na Muzdelifi spada u hadžske vadžibe.
Na Mini
Hadžija će, nakon dolaska na Minu, prvo baciti sedam kamenčića na Veliko džemre (Džemretu-l-‘akabe), zatim će zaklati kurban, a onda će obrijati glavu ili se podšišati.
Bacanje kamenčića
Kada stigne do Velikog džemreta (džemre najbliže Kabi), hadžija će se okrenuti prema džemretu tako što će desno rame okrenuti Mini a lijevo Kabi, uzet će kamenčić u desnu ruku, između kažiprsta i prsta, izgovoriti Allahu ekber i baciti kamenčić. Ovako će postupiti prilikom bacanja svih sedam kamenčića. Svaki kamenčić mora upasti u korito.
Spomenuti način bacanja je sunnet i to treba primijeniti ukoliko je osoba u mogućnosti, a ako nije u mogućnosti zbog gužve, onda će bacati kako je u mogućnosti s tim da kamenčiće mora ubaciti u korito.
Telbiju prestaje učiti sa bacanjem prvog kamenčića. Deseti dan kamenčići se bacaju samo na Veliko džemre.
Vrijeme bacanja kamenčića desetog zul-hidžeta
Dozvoljeno je, ali i mekruh bacati kamenčiće nakon nastupanja zore do izlaska sunca i od akšama pa sve do prije zore sljedećeg dana.
Sunnet je bacati kamenčiće nakon izlaska sunca pa do podne. Dozvoljeno je i nije mekruh bacati kamenčiće od podne do zalaska sunca.
Klanje kurbana
Nakon bacanja kamenčića na Mini, hadžija koji obavlja temettu‘ hadž, mora zaklati kurban. Međutim, danas je to teško izvesti zato što su klaonice daleko i teško ih je naći. Zbog toga hadžije danas uplate kurbane i to za njih obave drugi.
Brijanje glave ili šišanje
Nakon klanja kurbana hadžiji je vadžib da obrije glavu ili potkrati kosu. Brijanje je sevapnije. Važno je napomenuti da je obavezno potkratiti svu kosu i nije dovoljno potkraćivanje kose na pojedinim mjestima.
Ženi je obavezno potkraćivanje kose za dužinu jagodica na prstima i nije joj dozvoljeno brijanje glave.
Nakon šišanja ili brijanja hadžija se oslobađa svih zabrana, osim spolnog općenja sa ženom i radnji vezanih za taj čin.
Slijed obavljanja spomenutih obreda (bacanje kamenčića, klanje kurbana i brijanje ili šišanje) je vadžib kod hanefijskih pravnika. A ako bi neko promijenio ovakav slijed obavljanja obreda, morao bi zaklati kurban – npr. ako bi se obrijao ili podšišao prije bacanja kamenčića ili klanja kurbana, ili zaklao kurban prije bacanja kamenčića. Međutim, danas redoslijed između klanja kurbana i šišanja predstavlja problem jer hadžije i ne vide kurbane, a kamoli da ih oni zakolju i to poslije bacanja i prije šišanja. Zbog toga smatramo da danas treba izdati fetvu da slijed između klanja kurbana i šišanja nije vadžib nego sunnet, kao što je to u mezhebu drugih pravnika.
Nakon šišanja ili brijanja glave hadžija će otići u hotel, okupati se, obući šivenu odjeću, potkratiti nokte i dlake sa stidnih mjesta, namirisati se i uputiti prema Kabi radi obavljanja hadžskog tavafa (tavafu-z-zijare).
Tavafu-z-zijare (hadžski tavaf)
Od Hadžeru-l-esveda, hadžija će zanijetiti obavljanje hadžskog tavafa. Vadžib je da hadžija bude pod abdestom, ili da se okupa, ukoliko je obavezan to učiniti. Ovaj tavaf se obavlja kao i umranski tavaf tako da će hadžija u toku obavljanja hadžskog tavafa raditi sve što je radio tokom obavljanja umranskog tavafa, s tim da neće otkrivati desno rame. Kaskat će prva tri kruga.
Ovaj tavaf dozvoljeno je obavljati od nastupanja zore desetog dana zul-hidžeta pa sve do kraja života, s tim da ga je vadžib obaviti u prva tri dana Kurban-bajrama i to od nastupanja zore desetog dana zul-hidžeta do zalaska sunca trećeg dana Kurban-bajrama (dvanaestog zul-hidžeta) po mišljenju imama Ebu Hanife. Njegova dva učenika Ebu Jusuf i Muhammed zastupaju mišljenje da tavafu-z-zijare nije obaveza obaviti u ova tri dana i da njegovo obavljanje nema određen krajnji rok. Ako bi hadžija obavio tavafu-z-zijare nakon trećeg dana, morao bi zaklati kurban, po mišljenju Imama, a po mišljenju učenika nije obavezan. Smatramo da fetvu treba davati po mišljenju Imamovih učenika zbog velikih gužvi.
Nakon tavafa treba klanjati dva tavafska rekata iza Mekami-Ibrahima ili na nekom drugom mjestu, kao i poslije umranskog tavafa.
Kada klanja dva rekata, napit će se zemzem vode, ako je u mogućnosti, i uputiti se ka Safi i Mervi radi obavljanja hadžskog sa‘ja.
Hadžski sa‘j
Hadžija će srcem zanijetiti obavljanje hadžskog sa‘ja nakon dolaska na Safu. Hadžski sa‘j se obavlja kao i umranski tako da će hadžija u toku obavljanja hadžskog sa‘ja raditi sve što je radio prilikom obavljanja umranskog sa‘ja. Nakon obavljenog sa‘ja hadžiji postaje dozvoljeno i spolno općenje sa ženom.
Nakon sa‘ja hadžija se upućuje na Minu da tamo boravi naredne dvije noći. Boravak na Mini je sunnet kod hanefijskih pravnika.
JEDANAESTI DAN ZUL-HIDŽETA
Jedanaestoga dana zul-hidžeta vadžib je baciti po sedam kamenčića na sva tri džemreta.
Vrijeme bacanja
- Dozvoljeno je bacati kamenčiće od nastupanja podnevskog vremena pa do sabaha sljedećeg dana.
- Sunnet je bacati kamenčiće između podne i akšama.
- Dozvoljeno je, ali mekruh bacati od akšama do sabaha.
Način bacanja
Kada stigne do prvog džemreta (El-Džemretu-s-sugra), hadžija će se okrenuti prema Kabi, s tim da mu veći dio džemreta ostane s desne strane. Bacit će sedam kamenčića, kao što je bacio prvi dan. Nakon bacanja proći će ispred džemreta, okrenuti se prema Kabi i uputiti dovu Allahu, dž.š., tražiti oprosta, učiti zikrove i donositi salavat i selam na Poslanika, a.s.
Nakon toga doći će do sljedećeg džemreta (El-Džemre- tu-l-vusta) i baciti sedam kamenčića onako kako je bacio na prethodno džemre. Nakon bacanja kamenčića na ovo džemre, proći će ispred njega i uputit će dovu Allahu, dž.š., tražiti oprosta te učiti zikrove i donositi salavat i selam na Poslanika, a.s.
Zatim će doći do posljednjeg džemreta i baciti na njega sedam kamenčića onako kako je bacao prvog dana. Nakon ovog džemreta nema upućivanja dove.
DVANAESTI DAN ZUL-HIDŽETA
Dvanaestog dana zul-hidžeta hadžija je obavezan baciti po sedam kamenčića na sva tri džemreta. Način i vrijeme bacanja isti su kao i jedanaestog dana. Ako bi kamenčiće bacio prije akšama, hadžija nije obavezan bacati trinaestog dana, a ako bi ih bacio poslije akšama, obavezan je bacati i trinaestog dana. Trinaestog dana baca se na sva tri džemreta po sedam kamenčića, kao prethodna dva dana.
Neke napomene oko bacanja kamenčića
- Bacanje kamenčića je vadžib.
- Obaveza je ubaciti svaki kamenčić u korito.
- Ukoliko bi bilo propušteno bacanje jednog dana, bacat će se sljedećeg dana, ali s nijetom nadoknađivanja. Prvo će baciti na sva tri džemreta za propušteni dan, pa onda za dan koji ga sljeduje.
Tavafu-l-veda‘ (Oproštajni tavaf)
Prije odlaska kući a nakon hadžskog tavafa vadžib je obaviti oproštajni tavaf. Dovoljno je zanijetiti obavljanje tavafa bez naglašavanja da se radi o oproštajnom tavafu. Ovaj tavaf se obavlja kao i svi drugi tavafi, s tim da u njemu nema otkrivanja desnog ramena i kaskanja. Nakon tavafa klanjaju se dva rekata, i to po mogućnosti iza Mekami-Ibrahima, kao i poslije svakog tavafa. Žene koje imaju hajz ili nifas nisu dužne obaviti ovaj tavaf.